joi, 9 iulie 2009

Autostrăzile bagă 200 de milioane de euro în buzunarele expropriaţilor

Aproape 200 de milioane de euro
ar trebui alocate în acest an pentru a despăgubi proprietarii expropriaţi pentru proiectele de infrastructură. Peste 125 de milioane sunt necesare doar pentru autostrăzile Bucureşti-Borş şi Soarelui.

Cele două proiecte fac parte din traseul viitorului culoar paneuropean care va lega Portul Constanţa de Europa Centrală. Finalizarea acestei căi de transport
rutier ar aduce un aport de cel puţin 1% la PIB. Pentru primul dintre cele două proiecte amintite s-au plătit deja 220 de milioane de lei
(peste 60 de milioane de euro la cursul actual).

În cazul autostrăzii Bucureşti-Constanţa, faptul că lucrările s-au extins dincolo de suprafeţele expropriate a deschis o serie de litigii care a condus la stoparea lucrărilor în vederea recalculării despăgubirilor. „Acum suntem nevoiţi să refacem măsurătorile pentru a putea plăti diferenţele de bani“, explică, pentru Capital, Ştefan Szobotka, directorul de comunicare şi relaţii internaţionale al Companiei
Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR). Recordul de sume plătite ca despăgubiri pentru exproprieri îl deţine însă, de departe, autostrada Arad-Timişoara. Pentru 80 de km de autostradă, plus
by-pass, se vor plăti 80 de milioane de euro pentru exproprieri, adică un milion de euro pentru fiecare kilometru de autostradă!

Aceeaşi situaţie se regăseşte şi la nivelul lucrărilor de infrastructură din marile oraşe, pasajul Basarab din Bucureşti fiind cel mai edificator exemplu. Este vorba de proprietăţi de până la 1.200 de metri pătraţi fiecare, pentru care s-a plătit între 1.700 şi 7.000 de euro pe metrul pătrat. Primăria mai are în prezent de finalizat zece dosare de expropriere, care ţin lucrările în loc.

„Problema cu exproprierile ţine şi de letargia autorităţilor, dar, evident, şi de preţurile în creştere ale terenurilor“, este de părere Sebastian Guţiu, managing partner la casa de avocatură Schoenherr şi Asociaţii. „Evaluările se realizează de către evaluatori independenţi în funcţie şi de tranzacţiile efectuate în zonă. De aceea, preţurile cresc rapid, terenurile trecând prin mai multe mâini“, completează avocatul.