joi, 9 iulie 2009

Blue Air scoate Tarom de pe pistă

Aeroportul din Bacău a interzis zborurile aeronavelor Tarom, pe motiv că Boeingul 737 este prea greu pentru pista aflată în stare proastă. Două luni mai târziu a rechemat la zbor acelaşi tip de aeronavă, aparţinând însă concurentului Blue Air. Întâmplător sau nu, Blue Air are mari
şanse de a concesiona aeroportul.

Aeroportul Bacău refuză cererea liniei aeriene naţionale Tarom de a opera curse de pe acest aeroport către Italia, cu aeronavele Boeing 737 deţinute de companie. Favorizată a acestei situaţii este linia aeriană low-cost Blue Air, căreia i se permite operarea rutelor către Italia exact cu aceleaşi aeronave. Pe de altă parte, Blue Air este în cărţi pentru concesionarea aeroportului. Nu există certitudinea că noul concesionar, concurent cu Tarom, va permite liniei aeriene naţionale operarea refuzată de foştii administratori ai aeroportului.
Conducerea Tarom este nedumerită de faptul că i-a fost refuzată cererea adresată în primăvară Aeroportului Bacău de a opera două rute către Italia.

„Ni s-a spus că aceasta nu este po-sibil deoarece aeronavele noastre Boeing 737 sunt prea grele. Acelaşi tip de aeronave sunt folosite şi de Blue Air, iar ei zboară“, a declarat un oficial al Tarom care a solicitat anonimatul.
Potrivit acestuia, zborurile către Italia efectuate din centrul Moldovei sunt foarte profitabile, în special datprotă numeroşilor români care lucrează în această ţară. Tarom este obligată să folosească pentru cele două curse operate, respectiv Bacău-Milano şi Bacău-Roma, aeronave ATR 42 cu o capacitate mică, de 42 de persoane. Pasagerii aduşi de la Bacău sunt reîmbarcaţi la Bucureşti, după o escală de o oră şi jumătate, în aeronave Boeing 737 care îi duc în Italia. În avantaj, Blue Air îşi transportă direct pasagerii de la Bacău la Roma şi la Torino cu aeronavele Boeing a căror capacitate variază între 160 şi 180 de locuri.
Situaţia durează de la începutul anului. La finele lui 2007, aeroportul a decis să nu mai permită zborurile aeronavelor grele Boeing 737 deoarece, spunea conducerea de atunci a aeroportului, aceste aeronave distrug pista. Aeroportul a comandat o expertiză Institutului de Cercetări în Transporturi
INCERTRANS SA, iar concluziile acesteia, făcute publice în februarie 2008, au fost că „pista permite cel mult şapte zboruri săptămânale cu aeronave de o greutate comparabilă“, spune actualul director general al aeroportului, Radu Bondar.
Aeroportul a răspuns pozitiv solicitării Blue Air de a opera şapte zboruri săptămânale cu aceste aeronave, însă a uitat să informeze celelalte linii doritoare, printre care şi Tarom, că zborurile aeronavelor Boeing 737 vor fi reluate. Conducerea Aeroportului Bacău îşi justifică tăcerea de atunci prin faptul că „exista cerere mai mare decât oferta“ (numărul de zboruri săptămânale posibile - n.red.), potrivit lui Radu Bondar. „Nu avem nevoie de servicii de marketing
. Nu avem nevoie de clienţi deoarece cererea este mai mare decât capacitatea. Primim zilnic telefoane de la operatori care doresc să zboare de pe Bacău“, adaugă acesta. Radu Bondar precizează că cererea Tarom nu a fost respinsă, deşi liniei aeriene naţionale nu i se dă nimic. „Nu a fost un refuz, le-am spus că analizăm posibilitatea“, spune acesta.
El mai spune că singura cale ar fi să se ia curse de la Blue Air care să fie date altor companii pentru a elimina nemulţumirile. Teoretic, dacă ar fi dorit ca aeroportul să obţină venituri maxime, conducerea acestuia ar fi trebuit să crească taxele de aeroport în cazul aeronavelor Boeing 737, acestea urmând să fie plătite doar de către liniile care şi-ar fi permis, şi nu să accepte operarea pe principiul „primul venit, primul servit“.
Blue Air este singura firmă care a depus o ofertă pentru concesiunea Aeroportului Bacău, procedura fiind în curs. Potrivit presei băcăuane, concesiunea a trezit interesul firmelor Dawnay Day Corporate Finance Limited, SC Blue Air Transport Aerian SA, Tasc Strategic Consulting Bv sucursala România, SC Jetran Air SRL, SC Pa&Co International SRL, SC Technostrade SRL, Porr Technobau und Umwelt Aktiengesellschaft şi Sagat Turin Airport.
După ce Consiliul Judeţean Bacău, administratorul aeroportului, a respins o cerere de amânare cu o lună a termenului de depunere
a ofertelor, acceptând doar două săptămâni, singura ofertă primită a venit de la Blue Air. O decizie de acceptare sau de respingere a acesteia va fi luată până la finele lunii octombrie.